İslâm Düşüncesinde Bir Metafiziği Ve Fârâbî’nin El-Vahid Ve’l-Vahde İsimli Eseri
Ürün No | : | F201 |
ISBN | : | 978-605-5482-73-2 |
Baskı | : | 1. Baskı |
Basım Yeri ve Yılı | : | Ankara 2014 |
Kağıt Kalite | : | ith.kit.kağ.mat sel.kuşe kapak |
Sayfa Adedi | : | 122 |
Boyut | : | 13,5x21 cm |
Dili | : | Türkçe |
Yazar | : | Cevdet KILIÇ |

Stok Durumu:Yok
Elinizdeki bu eser, Fârâbî’nin Kitabu’l-Vahid ve’l-Vahde isimli eserinin tercümesi ve değerlendirilmesi üzerinedir. Fârâbî’nin pek çok eseri, gün yüzüne çıkmış olmasına rağmen, Kitabu’l-Vahid ve’l-Vahde isimli eseri pek fazla bilinmemekteydi. Aynı zamanda henüz dilimize kazandırılmış ve yayımlanmış değildi. Filozofumuzun diğer felsefi disiplinlerde kaleme aldığı eserleri kadar önemli olduğuna kani olduğumuz bu eserinde, Aristotelesçi ve Yeniplatoncu felsefe geleneğinin tesirleri bulunmaktadır. Aynı zamanda bu iki geleneğin bir sentezi olarak da görülmesi mümkündür. Bu yaklaşım tarzı kendinden sonra oluşacak olan felsefi geleneğin de bir kalkış noktası olarak karşımıza çıkacağından Fârâbî’nin eserleri ve özellikle elinizdeki bu eseri daha bir önem kazanmaktadır.
İÇİNDEKİLER
KISALTMALAR
ÖN SÖZ
GİRİŞ
BİR KAVRAMI
I. BÖLÜM
YUNAN’DAN İSLÂM DÜŞÜNCESİNE BİR KAVRAMI
II. BÖLÜM
FÂRÂBÎ’NİN KİTABU’L-VAHİD VE’L-VAHDE İSİMLİ ESERİNDE BİR/LİK VE ÇOK/LUK KAVRAMI
A. KİTABU’L-VAHİD VE’L-VAHDE’NİN MUHTEVA ANALİZİ
B. FÂRÂBÎ’NİN KİTABU’L-VAHİD VE’L-VAHDE İSİMLİ ESERİNDE “BİR/LİK” VE “ÇOK/LUK” KAVRAMI
1. Bir Kavramı
a. Bir Kavramının Metafizik Boyutu/ İlk/Bir/Zorunlu Varlık’ın Birliği
b. Bir Kavramının Mantıksal ve Ontolojik Boyutu
1. Cins Yönüyle Bir
2. Tür/nev’ Yönüyle Bir
3. Araz Yönüyle Bir
4. Sayısal Bir
5. Bölünme Özelliği Olan Bir
6. Mahiyetiyle Belirgin Olan Bir
7. Çok’un Bir Parçası Olan Bir
8. Çok’tan Bir Cüz’ Olmayan Bir
2. Çok Kavramı
a. Bir’in Mukabili Olan Çok
b. Bir’den Meydana Gelen Çok
SONUÇ
BİBLİYOGRAFYA
el-Vahid ve’l-Vahde (Eserin Tercümesi)
BİR ve BİRLİK
[BİRİNCİ BAB]
[KENDİSİNE ’BİR’ DENİLENLER]
[1. Fasıl: Çokluğun Bir Cinste, Bir Türde veya Bir Arazda Uyuşması Hakkında Söylenen ’Bir’]
[2. Fasıl: Sayısal ’Bir’]
[3. Fasıl: Bölünme Özelliği Olan ’Bir’]
[A. Bitişken/Muttasıl Bir]
[B. Bileşik/Mü’telif Bir]
[4. Fasıl: Mahiyetiyle Belirgin Olan ’Bir’]
[İKİNCİ BAB]
[KENDİSİNE ’ÇOK’ DENİLENLER]
[5. Fasıl: ’Bir’in Mukabili Olan ’Çok’]
[A. Herhangi Bir ’Çok’un Mukabil Olmadığı ’Bir’ ]
[B. Herhangi Bir ’Çok’un Mukabil Olduğu ’Bir’]
[6. Fasıl: ’Bir’den Meydana Gelen ’Çok’]
[A. Ârızî Olarak İlişen ’Bir’den Meydana Gelen ’Çok’un, O ’Bir’in Mukabili Olan ’Çok’un Aynısı Olması]
[B. ’Bir’den Ortaya Çıkan ve Yine O ’Birin Mukabilindeki Çok’ Olan Çok]
[C. ’Bir’den Ortaya Çıkan ve Fakat O ’Birin Mukabilindeki Çok’ Olmayan Çok]
[7. Fasıl: Çok Hakkında Kullanılan ‘Bir’in Mevzuu]
[A. ’Bir’in Kendileri Hakkındaki Kullanımının Doğrulanmasında ’Çok Olmaya’ İhtiyaç Duyanlar]
[B. ’Bir’in Kendileri Hakkındaki Kullanımının Doğrulanmasında ’Çok Olmaya’ İhtiyaç Duymayanlar]
[C. Bazen ’Çok’ Olan Bazen de ’Çok’ Olmayanlar]
[ÜÇÜNCÜ BAB]
[ÇOK VE BİR]
[8. Fasıl: Birin Çeşitleri ve Ona Mukabil Olan Çok’un Çeşitleri]
[9. Fasıl: Birin Sınıflarından Her Bir Sınıftan Ortaya Çıkan Çok, Diğer Sınıftan Ortaya Çıkan Çoktan Başkadır]
[DÖRDÜNCÜ BAB]
[BİR VE ÇOK]
[10. Fasıl: Çok’un Bir Parçası Olan Bir]
[11. Fasıl: ’Çok’tan Bir ’Cüz’ Olmayan ’Bir’]
[12. Fasıl: Hakkında "O Birdir" Denilenleri Bir Araya Getirenler]
[BEŞİNCİ BAB]
[KENDİSİNE BİR DENİLENLERİN ÖZETİ]
[13. Fasıl: Bir, Birçok Yönden Kullanılır]
Kitabu’l-Vahid ve’l-Vahde İsimli Eserin Arapça Metni
Henüz yorum eklenmemiş.