Hadis İlminde Metin Tenkidi Örnekleri
Ürün No | : | F249 |
ISBN | : | 978-605-9652-45-2 |
Baskı | : | 1. Baskı |
Basım Yeri ve Yılı | : | Ankara, Ekim 2017 |
Kağıt Kalite | : | İth. Kit. Kağ. Mat Selefonlu Kuşe Kap. |
Sayfa Adedi | : | 296 |
Boyut | : | 13,5x21 |
Dili | : | Türkçe |
Yazar | : | Ahmet KELEŞ |

Stok Durumu: Var
24,00 t
Kazancınız: %33 | 12,00 t
İnsan, akıl sahibi bir varlık olduğu için Allah onu kendisine muhatap kabul etmiştir. Mükellef oluşu da yine akıl sahibi oluşuna bağlıdır. İnsanın her türlü eylemi ve tefekkürü onun sahip olduğu aklın bir ürünüdür. Bu nedenle insanoğluna gönderilen son din olan İslam’ın ve Kuran mesajının “Akıl” ile çelişmesi imkansızdır. Çünkü akıl, hem dini anlamada hem de gereğini yerine getirmede olmazsa olmaz faktördür.
Akla bu derece merkezi bir konum atfeden bir dinin onu ihmal etmesi ve önemsiz sayması düşünülemez. O halde akıl, rivayetlerin muhtevalarını değerlendirmede birinci derecede öneme haizdir. Geleneğimizde kimi zaman ihmal edilmiş olsa da önemini her zaman korumuştur. Başta Kuran’ın anlaşılması olmak üzere dini metinleri anlamada akıl rehberimiz olmalıdır. Özellikle Hadis rivayetlerinin uzun bir rivayet sürecinden geçmiş olmaları ve zaman içinde rivayetin ana metnine pek çok harici unsurların dahil olmuş olma ihtimali, onları eleştirel bir akılla değerlendirmemizi zorunlu kılmaktadır. İşte okuyacağınız bu eser size, rivayetlerin metinlerini anlamada aklın ne derecede önemli olduğunu gösteren “metin tenkidi” örnekleri sunmaktadır. Akıl nakle, nakil de akla her zaman muhtaçtır. Akıl ihmal edilerek okunan nakil yobazlığı, naklin rehberliği olmadan yürütülen akıl da şaşkınlığı doğurur. Akıl ve nakil bizi hakikate ulaştıracak iki ayak gibidir.
İÇİNDEKİLER
ÖN SÖZ
I. HADİS İLMİNDE METİN TENKİDİ 1. Rivayet ve Hadis 2. Rivayet Süreci 3. Metin Tenkidinin Mahiyeti 4. Metin Tenkidi Süreci 5. Metin Tenkidi Neden Aklî Bir Etkinliktir? 6. Acaba Durum Gerçekten Böyle Mi? 7. Metin Sorunları Nasıl Çözülebilir?
II. ANLAM BAHRİNE SÖZ YELKENİ AÇMAK Söz-Anlam İlişkisi Giriş 1. Söz Üzerine… 2. Anlam Üzerine…
III- 73 FIRKA HADİSİ ÜZERİNE BİR İNCELEME Giriş 1. 73 Fırkayla İlgili Rivayetler 1.1. Ümmetin Çeşitli Fırkalara Ayrılacağını Haber Veren Rivayetler 1.2. Hangi Fırkanın Cennetlik veya Cehennemlik Olduğunu Bildiren Rivayetler 1.3. Cennet’e Girecek Fırkayı Tavsif Eden Rivayetler 1.4. Cehennem’e Girecek Fırkayı Bildiren Rivayetler 1.5. Cemaate Tabi Olmayı İfade Eden Rivayetler 2- Rivayetlerden Çıkarılabilecek Sonuçlar 3- Konuyla İlgili Bazı Kavramlar 3.1. Rey 3.2. İhtilaf 3.3. İftirak 3.4. Cemaat 4. Rivayetlerin Senet Tahlili 4.1. Birinci Tabakaya Giren Rivayetler 4.2. İkinci Tabakaya Giren Rivayetler 5. Hadislerin Sıhhat Durumları 6. Rivayetlerin Metin Tahlili 6.1. Konuyla İlgili Kur’an’ın Mesajı 6.2. Rivayetlerin Tarihsel Analizi 6.3. Rivayetlerin Genel Değerlendirilmesi Sonuç IV. APOKALİPTİK HADİS EDEBİYATI VE PROBLEMLERİ Giriş 1. Apokaliptik Edebiyat ve Problemleri 1.1. Apokaliptik Hadis Edebiyatı 1.2. Hz. Peygamber’in Gelecekten Haber Vermesinin İmkânı 1.3. Kur’an’da Gayb Problemi 1.4. Peygamberlerin Bilgilerinin Kaynağı 1.5. Apokaliptik Edebiyat ve Peygamberlik Misyonu İlişkisi 2. Hilafetin Süresini Bildiren Rivayetler 2.1. Rivayetin Senet Tahlili 2.2. Rivayetin Metin Tahlili ve Değerlendirilmesi Sonuç
V. HADİS İLMİNDE İSNADIN OTORİTESİ VE AKLA RAĞMEN HADİS OKUYUCULUĞUNA BİR ÖRNEK: “RECİM CEZASI” RİVAYETLERİNE ELEŞTİREL BAKIŞ---------- Giriş 1. Mâiz b. Mâlik’e Verilen Recim Cezası İle İlgili Rivayetler 1.1. Nuaym b. Hezzal Rivayeti 1.2. Nasr b. Dehr el-Eslemî’nin Rivayeti 1.3. Ebû Berze el-Eslemî’nin Rivayeti 1.4. Ebû Mâlik el- Eslemî’nin Rivayeti 1.5. Büreyde b. el-Husayb’ın Rivayeti 1.6. Câbir b. Abdillah’ın Rivayeti 1.7. Câbir b. Semure’nin Rivayeti 1.8. Ebû Saîd el-Hudrî’nin Rivayeti 1.9. Ebû Hüreyre‘nin Rivayeti 1.10. Hz. Ebû Bekir‘in Rivayeti 1.11. İbn Ömer‘in Rivayeti 1.12. İbn Abbas‘ın Rivayeti 1.13. Sehl b. Sa’d‘ın Rivayeti 1.14. Meçhul Sahabinin Rivayeti 2. Ortak Hadis Metni 2.1. Ortak Metnin Değerlendirilmesi 3. Müellifin Rivayetleri Değerlendirmesi 3.1. Hadislerin Senet/İsnat Açısından Değerleri 3.2. Müellifin Rivayetleri Metin Açısından Değerlendirmesi 3.3. Müellifin Hadis Metinlerinde Tespit Ettiği Problemler 3.4. Müellifin Sonuç Değerlendirmesi 4. Genel Değerlendirme ve Sonuç 4.1. Karar Aşaması 4.2. İnfaz Aşaması VI. “...Savaşmakla emrolundum” HADİSİ ÖRNEĞİNDE HADİSLERİN TASNİFİ PROBLEMİ Giriş 1. Tasnif Problemi 1.1. “Savaşmakla emrolundum…” Hadisi ve Kaynaklardaki Tasnifi 1.2. “Lâ ilâhe illallah deyinceye kadar savaşmakla emrolundum.” Şeklindeki Hadisler 1.3. “Lâ ilâhe illallah deyip namaz kılıp zekât verinceye kadar…” Şeklindeki Hadisler 1.4. Diğer Rivayetler 2. “Emrolundum” Hadisinin Zikredildiği Kitap ve Bab Başlıkları 2.1. Hadisin Zikredildiği Bab Başlıkları 2.2. Hadisle İlgili Yorumlar 3. Rivayetin Metin Tahlili 4. Konuyla İlgili Ayetler 5. Önerilen Tasnif Yöntemi 6. Rivayetlerin Değerlendirilmesi ve Sonuç
VII. KADINLAR İLE TOKALAŞMANIN HARAMLIĞINI BİLDİREN HADİSLERE SEMANTİK BİR ANALİZ Giriş 1. Tokalaşmanın Haramlığına Delil Sayılan Rivayetler 2. Hz Peygamber’in ve Ashabının Eşleri Dışındaki Kadınlar İle Temas Ettiklerini Gösteren Deliller 3. Rivayetler İle İlgili Görüş ve Değerlendirmeler 3.1. Tokalaşmayı Haram Kabul Edenler 3.2. Tokalaşmayı Mubah Kabul Edenler 4. Metinlerin Muhteva Bakımından Değerlendirilmesi- 5. Semantik Analiz ve Rivayetlerin Metin Tenkidi Sonuç
VIII. TARİH BİLİNCİMİZ Hadislerle Çöküş Sürecinde Başlatılan Tarih: İslam Tarihi Giriş 1. Hadislerin İnşa Ettiği tarih Algısı 1.1. İlk Neslin/Sahabenin ve İlk İslamî Asrın Kutsallığı (Zirvede Başlayan Tarih) 1.2. İlk Üç Nesilden Sonraki Çöküş Süreci 2. Rivayetlerin Değerlendirilmesi ve Problem Alanı 2.1. Rivayetlerin Oluşturduğu Tarih Bilinci 2.2. Tarih Bilincini Oluşturan Rivayetlerin Tarihsel Koşulları 3. Rivayetlerin Değerlendirilmesi 4. Rivayetlerin Bugünkü Mesaj Değeri Sonuç
IX. İSLAM DÜŞÜNCE GELENEĞİNDE TARİHİN ÖZNESİ SORUNU Giriş 1. Kur’an’da Tarih: Kur’an-Tarih İlişkisi 2. Kur’an’ın Teosentrik Üslubu Sonuç
X. SÜNNET KAVRAMINI YENİDEN DÜŞÜNMEK Giriş Kuranî Bir Kavram Olarak: Sünnet
XI. YAŞAYAN SÜNNET VE SOSYAL HAYAT -SÜNNETİN GÜNCELLENMESİ- Giriş 1. Sorun Alanı 2. Sünnet Nedir? 3. Kavramsal Çerçeve 4. Sünnet Toplum İlişkisi (Sosyal Hayat) 4.1. Sünnetin Bireye Mesajı 4.2. Sünnetin Aileye Mesajı Sonuç
BİBLİYOGRAFYA DİZİN |
Henüz yorum eklenmemiş.